Inicjatorzy projektu


Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich


Fundacja Edukacyjna Perspektywy

Campus France: internacjonalizacja w dobie kryzysu PDF Drukuj
W grudniu w Paryżu, jak co roku, spotkali się przy okrągłym stole przedstawiciele francuskich uczelni oraz przedstawiciele biur CampusFrance z całego świata. Wnioski płynące z tego spotkania oraz podane niżej dane odnoszą się wprawdzie głównie do Francji, ale refleksje narzucające się po ich lekturze wydają się być uniwersalne.
 
Francja na trzecim miejscu
 
Francja z 265 tysiącami plasuje się na trzeciej pozycji na świecie pod względem ilości studentów zagranicznych za USA – 585 000 i Wielką Brytanią – 330 000 Tuż za Francją znajdują się Niemcy z 260 000 studentów z zagranicy.
 
Najliczniejszą grupą studentów zagranicznych na świecie są studenci z Azji. Wyjeżdża ich na studia za granicę coraz więcej: od 564 000 w roku 1999 do 1 079 000 w roku 2006. Mniejsza jest migracja studentów europejskich a także zmniejsza się liczba studentów z Afryki podsumowuje Andre Siganos, dyrektor generalny CampusFrance. Wśród studentów zagranicznych przyjeżdżających do Francji, jedna czwarta to Marokańczycy (29 000), za nimi plasują się Algierczycy (21 600) i Chińczycy (17 000).

Konkurencja rośnie w siłę

Zdaniem dyrektora generalnego CampusFrance kryzys finansowy odbije się negatywnie na mobilności studentów w przeciągu najbliższych 2-3 lat. Przewiduje się, że studenci będą mniej liczniej opuszczać swoje regiony, na przykład Azjaci wybiorą uczelnie w innych krajach Azji jako miejsce studiowania.

Największym konkurentem Francji na rynku azjatyckim są Niemcy. Szczególnie aktywny na rynku chińskim jest DAAD. Mimo, że na terenie Indii CampusFrance otworzyło dziewięć przedstawicielstw, próbując nadrobić zaległości na tamtejszym rynku, Francji daleko do Niemiec, które promują w Indiach swój system edukacji od ponad 50 lat. Nawet jeśli Prezydent Nicolas Sarkozy ogłosił za swój cel ściągnięcie do francuskich uczelni 4000 studentów z Indii w 2009 r (obecnie jest ich 1700), to i tak uczelnie niemieckie są w lepszej sytuacji: DAAD podwoiło swój budżet przeznaczony na rynek hinduski w 2009. 

Według tekstu Fabienne Guimont, CampusFrance: des Rencontres annuelles en temps de crise.